menu☰

Uit de oude doos

De magische Porsche 930 Turbo van Waalgarage 

Ruwe bolster, blanke pit

Uit PUUR nummer 2 2018

De maandag waarop we Waalgarage bezoeken, blijkt letterlijk een blue Monday te zijn door de 930 Turbo 3.3 in Venezia Blau die in de showroom staat te sprankelen. Bij velen – zoals bij de huidige eigenaar - hing juist dit model op een poster aan de muur; in alle jaren heeft de 930 nog niets van zijn glans verloren en blijft het een auto waar jong en oud zich aan vergaapt. Martijn Bakker van Waalgarage heeft nu al zin in een rit, op zoek naar een fotolocatie in de mist van Noord-Holland. Met een Turbo wil je blijven rijden.
Dat gevoel roept de 911 Turbo al op sinds hij in 1974 werd geïntroduceerd op de autobeurs in Parijs, toen nog met een 3.0-liter motor met 260 pk. Het is dan de eerste in serie gebouwde sportwagen met turbolader ter wereld. Met een top van 250 km/h en een acceleratie tot 100 km/h in zes seconden is de 930 Turbo de allersnelste Duitse serieauto van dat moment. De motor is gekoppeld aan een versterkte handbak met vier versnellingen, omdat Porsche bang is dat de standaard 915-bak met vijf versnellingen het enorme koppel van de turbomotor niet aankan. In 1978 krijgt het model een 3,3-liter motor met een hogere compressieverhouding van 7,0 : 1. In de aangepaste achterspoiler legt Porsche een intercooler, waarmee het vermogen en het koppel met 10 procent toeneemt tot 300 pk. Het is de motor die achterin de Turbo hangt waarmee we met Martijn Bakker uit rijden gaan.

Tapeindje
De dichte mist dwingt ons het tempo te matigen. Bakker neemt de tijd om wat over dit specifieke exemplaar te vertellen. Het is een klantenauto die Waalgarage onder zijn hoede heeft genomen, vertelt de Porsche-specialist boven het kippenvel veroorzakende geluid van de zescilinder boxermotor uit. De raspende sound wordt nog eens extra versterkt door de rvs sportdemper, samen met het driespaaks stuurwiel uit de schappen van Porsche Tequipment de enige modificatie van de verder originele auto. “De Turbo is in oktober 1987 nieuw geleverd door een dealer in het Duitse Soest. Hij heeft in dertig jaar maar drie eigenaren gehad. Sinds 1997 is de auto in Nederland en is hij in het bezit van een echte liefhebber. Wij hebben ‘m al zestien jaar in onderhoud.”
Toen Waalgarage de Turbo in 2016 voor een grote beurt kreeg aangeboden, constateerden de specialisten een gebroken tapeindje. “We troffen een los stukje draadeind aan, want in het geval van een Porsche motor natuurlijk slecht nieuws is. Je kunt je dan beperken tot het reviseren van een kop of zelfs tot de reparatie van een cilinder alléén, maar in overleg met de eigenaar hebben we besloten om de motor compleet te reviseren. ‘Laat maar zitten’ is bij ons geen optie; dat is niet onze manier van werken. De koppen zijn daarom gedaan – met gemodificeerde, versterkte draadeinden – en ook de kettingen, de lagers en de zuigers en zuigerveren zijn gereviseerd. Sinds dat moment is er nog maar 1.500 kilometer mee gereden. De teller staat nu op maar 137.000 kilometers.”
We vinden een aantal mooie fotolocaties rond Broek in Waterland. De mist zorgt ervoor dat de vormen van de blauwe 930 nog eens extra worden geaccentueerd. Het speciale uiterlijk, met de grote ‘whale tail’ spoiler achterop, de lage voorspoiler en de bijna ordinair uitgebouwde voor- en achterschermen met de zwarte steenslagbeschermers van 3M, is ronduit spectaculair. Van welke kant je ‘m ook bekijkt; de Turbo is een van de mooiste uitvoeringen van het G-model dat tussen 1974 en 1989 in Stuttgart-Zuffenhausen 198.414 keer van de band liep. Porsche bouwde 2.819 modellen van de 3.0 en 18.770 stuks van de 3.3, waaronder het exemplaar van Waalgarage.
Volgens Martijn Bakker krijgt Waalgarage met regelmaat modellen uit de G-serie in de werkplaats waaraan gewerkt moet worden. “De boxermotoren zijn bijna onverwoestbaar is onze veertigjarige ervaring – als je tenminste zorgt voor regelmatig onderhoud – maar uiteindelijk komt er een keer een moment dat je wat dieper moet graven. Met name de Turbo heeft wat meer last van olielekkages dan de 911 3.0 SC of de 911 Carrera 3.2. Maar gezien de waarde die de luchtgekoelde modellen momenteel hebben, loont het altijd om de techniek beet te pakken. De luchtgekoelde Porsches – de 930 voorop – zijn de investering dubbel en dwars waard.”
 
Fabrieksopties 
Nog nooit eerder was een Porsche zo luxueus als het topmodel waarmee Porsche halverwege de jaren zeventig op de markt kwam: leer, een Blaupunkt radio met elektrische antenne, elektrische raampjes en velours tapijt waren standaard. Daarnaast bleven er voor de fijnproevers altijd wensen over, zo ook voor de eerste eigenaar van onze 930. Hij bestelde ook nog een aantal fabrieksopties als elektrisch bedienbare sportstoelen met stoelverwarming, een sper en een elektrisch schuifdak. Voor de bijzondere kleur Venezia Blau hoefde de klant niets bij te betalen; dat was in het geval van de Turbo een standaard lak. De 38-jarige IVA-klant Martijn Bakker kruipt weer achter het stuur. Het interieur is overwegend uitgevoerd in beige wat prachtig combineert met de blauwe lak. 
De mist begint weg te trekken. Bakker trapt wat steviger op het gas. De auto die tot nu toe nog rustig voor zich uit murmelde en er in vergelijking met de (Italiaanse) concurrentie uit die jaren ingetogen en beschaafd uit zag, verandert ineens van karakter. De blanke pit blijkt ineens een ruwe bolster in zich te herbergen. De turbocompressor staat garant voor een enorme, haast buitenaardse acceleratiekracht. Als je ‘m op voldoende toeren houdt, tenminste. Niet geheel ten onrechte kreeg de 930 de naam een linke auto te zijn, alleen geschikt voor ervaren bestuurders. Op de grens kan het vlaggenschip uit Stuttgart-Zuffenhausen onaangenaam uit de hoek komen – letterlijk zelfs - bijvoorbeeld als de turbo halverwege een bocht ineens inkomt. Maar gelukkig heeft Martijn Bakker enige circuitervaring en komen we onbeschadigd weer aan in Broek in Waterland. Daar staat de auto nu in de showroom, want de eigenaar heeft besloten er afscheid van te nemen. “Met pijn in zijn hart,” zegt Bakker. “Maar hij heeft simpelweg te weinig tijd om met de Turbo te rijden. En da’s zonde. Want met een 930 ben je nooit uitgereden.” 

Porsche 930 Turbo 1987
Motor 3.299 cc
Vermogen 220 kW/300 pk bij 5500 tpm
Koppel 432 Nm bij 4000 tpm
Topsnelheid 260 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in 5,4 sec.
Banden voor en achter 205 55R16 voor; 225/50R16 achter op Fuchs wielen
Gewicht 1.300 kg
Laatst bekende nieuwprijs (1989) € 106.457
Huidige prijs € 125.000


Uit PUUR nummer 1 2018

Natuurlijk krijgt Waalgarage dagelijks de allermooiste Porsches over de vloer. Maar soms neemt de Porsche-specialist in Broek in Waterland een auto onder handen die extra bijzonder is. Zoals de 930 Turbo uit 1987, die prominent in de showroom staat opgesteld. Met vernieuwde techniek, een sprankelende kleur en een mega uitstraling. “Van deze 911 word ik een blij mens,” aldus Martijn Bakker van Waalgarage.