Porsche Magazine Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber

500 pk sterk Porsche kunstwerk

SingerVehicle Design en het Britse Williams Advanced Engineering hebben een luchtgekoelde 3.6-liter uit de 964 motor verbeterd. Het resultaat is staggering. Volgens de samenwerkende partijen levert het blok liefst 500 pk uit de luchtgekoelde 4.0-literboxermotor.
Singer en Williams riepen bij de ontwikkeling de hulp in van Hans Mezger. Voor wie zijn huiswerk niet heeft gedaan: de Duitse techneut stond bij Porsche aan de basis van de zescilinder boxermotor en heeft gedurende zijn loopbaan vele succesvolle motoren voor het merk ontwikkeld. Het oorspronkelijk door Mezger ontwikkelde 3.6 liter blok uit de 964 is door Singer en Williams vergroot naar 4.0-liter. Hij is onder meer voorzien van vier kleppen per cilinder, titanium drijfstangen en een aangepast smeersysteem. Naast het gebruik van titanium voor de drijfstangen maken de ontwikkelaars ook gebruikt van andere lichtgewicht materialen zoals carbon en magnesium. Het uitlaatsysteem is geoptimaliseerd door gebruik te maken vantitanium en Inconel. Het resultaat is een 500 pk sterke boxermotor met een maximum toerental dat boven de 9000 t/min uit gaat komen. Het blok verdwijnt binnenkort in een 964 uit 1990 die door Singeringrijpend wordt gerestaureerd.
Als het aan Singer ligt, is de samenwerking met Williams niet eenmalig en zullen er meer motoren van de Britse Formule 1-kennis gebruik gaan maken. Al heeft de motor nog geen meter gedraaid, willen we ‘m nu al. Want alleen de looks van het blok zijn stunning en zouden het op een sokkel in een museum goed doen.