Porsche Magazine Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber

Extreme RS zonder kenteken

Is de 911 GT3 RS je niet extreem genoeg? Dan biedt Porsche de oplossing in de vorm van de nieuwe GT3 R. Het enige nadeel is dat je er alleen mee naar het circuit kunt als je de racer achterop een aanhanger zet, want deze versie krijgt geen kenteken.
De basis van de nieuwe racer van Porsche komt overeen met de gefacelifte GT3 RS. Zo is het blok grotendeels hetzelfde; afhankelijk van de restricties levert de 4.0 zescilinder boxer tot 550 pk, waar de straatversie nog blijft ‘steken’ op 520 pk. Een ander verschil is de wielmaat: de GT3 RS heeft 20 inch voor en 21 inch achter, de GT3 R heeft relatief kleine maar meer praktische 18 inch wielen. 
De gehele koets is opgetrokken uit koolstofvezel, En omdat elke gram telt, zijn de ramen niet van glas, maar van polycarbonaat. Directe brandstofinspuiting (tot 200 bar) en variabele kleptiming maken de motor nog efficiënter. De 550 pk wordt overgebracht via een sequentiële zesbak met paddles achter het stuur en een elektro-hydraulische koppeling zorgt ervoor dat je geen koppelingspedaal meer nodig hebt.
 Veiligheid was bij de ontwikkeling van de GT3 R een belangrijk issue. De 120-liter grote brandstoftank is bijvoorbeeld van links én rechts te vullen, afhankelijk van de circuit-layout. Zowel de portieren als ramen zijn snel te verwijderen en de nieuwe bucketseats met zespuntsgordels moeten voor nog meer veiligheid zorgen bij een aanrijding, meldt Porsche. 
Voor het eerst beschikt de 911 GT3 R ook over airconditioning. Dat koelt niet alleen het interieur, maar heeft ook een directe luchtstroom naar de stoel en helm van de bestuurder. De 911 GT3 R is te bestellen voor € 459.000 exclusief belastingen; je kunt hem dan vanaf december in huis hebben. Overigens moet de FIA de auto nog volledig goedkeuren, zodat de specs nog kunnen veranderen.