Porsche Magazine Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber

Vers van de pers: de nieuwe Cayenne

Net voor de sluiting van de laatste PUUR heeft Porsche het doek getrokken van de derde generatie Porsche Cayenne. Volgens Porsche combineert hij meer dan ook potente prestaties met gebruiksgemak. Met krachtige turbomotoren, een nieuwe achttrapsTiptronic S-transmissie, nieuwe onderstelsystemen, een verbeterd weergave- en bedieningsconcept en volledige connectiviteit is hij weer volledig up te date; z’n looks zijn meer evolutionair dan revolutionair. Bij de marktintroductie is er keuze uit de Cayenne met een 250 kW/340 pk sterke 3-liter turbomotor (€ 109.800, 29 kW/40 pk krachtiger dan zijn voorganger) en de Cayenne S met 2,9-liter V6 bi-turbomotor (€ 129.100, 324 kW/440 pk; +15 kW/20 pk). Met het optionele Sport Chrono pakket accelereert de nieuwe Cayenne S in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/h.
De nieuwe Cayenne Porsche had de onthulling van de derde generatie Cayenne pas in de laatste week van augustus gepland, maar dankzij een foutje van het Britse {AutoExpress} gingen de foto’s al riant voor de officiële introductie online. Wij kregen onder embargo net op tijd de échte platen. Het ontwerp van de nieuwe Cayenne is dicht bij het huidige model gebleven; Porsche neemt liever geen risico door het populaire huidige model te ingrijpend aan te passen. De fabrikant heeft een paar kenmerken van de laatste generatie Panamera in het design verwerkt, zoals de geslaagde achterlichtunits.
De meest spraakmakende vernieuwing zitten vooral onderhuids. De nieuwe Cayenne komt bijvoorbeeld op het flexibele platform MLB voor grotere modellen van de Volkswagen Group te staan. Het wordt al gebruikt voor de Audi Q7 en de Bentley Bentayga. Mede dankzij deze bodemplaat verliest de Cayenne ongeveer vijftig kilo aan gewicht, wat rechtstreeks ten goede komt aan z’n prestaties.
De Cayenne combineert drie onderstelconcepten in één: dat van een sportwagen, een offroader en een limousine, meldt Porsche. Om dit te realiseren, beschikt hij over een nieuwe lichtgewicht basis voor het onderstel met een vooras met apart link-design en een multilink-achteras.
Speciale offroad-modi maken het eenvoudig om voor elke rit de juiste set-up van de auto te kiezen. Naast de Onroad-stand zijn er vier terreinmodi: Modder, Gravel, Zand of Rotsen. De aandrijflijn, het onderstel en de differentieelsloten zijn via het menu aan te passen aan de omstandigheden. Alle Cayenne modellen maken gebruik van actieve vierwielaandrijving. Het intelligente, volledig variabele Porsche Traction Management (PTM) verdeelt de aandrijfkracht over voor- en achteras.
In het geïntegreerde Porsche 4D Chassis System komen nieuwe ontwikkelingen als achterwielbesturing, luchtvering en rolstabilisatie samen. Dit systeem werkt realtime en verbetert zo het rijgedrag, claimt Porsche. Elektrische achterwielbesturing is een noviteit voor de Cayenne. Dit systeem zit ook in de 911 en de nieuwe Panamera. Het zorgt voor meer dynamiek in bochten en extra stabiliteit bij rijbaanwisselingen op hoge snelheid.
In de Cayenne biedt Porsche voor het eerst PSCB (Porsche Surface CoatedBrake) aan. De stalen remschijven zijn hierbij voorzien van een tungsten-carbide coating. Dit zorgt voor hogere frictiewaarden, terwijl slijtage en de afgifte van remstof worden verminderd. Ook visueel zijn deze remmen opvallend: bij gebruik ontwikkelen de remschijven een speciale glans. Het PSCB is verkrijgbaar in combinatie met de 20-inch en 21-inch wielen.
Meer over de nieuwe Porsche Cayenne in de komende nummers van PUUR.