menu☰

Uit de oude doos

Koopgids: Porsche Cayenne E1 (2002-2007)

Artikel uit PUUR nummer 9 2015

De almachtige

In 2002 waagde Porsche zich voor het eerst op de SUV-markt met de Cayenne. Hij deelde componenten met twee neven van VAG-komaf, maar ondervond weinig hinder van zijn compromissen en stelde op veel vlakken de norm in zijn klasse. Hoe houdt zo’n Cayenne zich na verloop van tijd? In welke mate is hij als occasion het overwegen waard?

Tekst & fotografie Aart van der Haagen, archief
Technische ondersteuning Freek Jansen (Porsche Centrum Gelderland)

Er ging een hevige schokgolf door de wereld toen Porsche in het najaar van 2002 de Cayenne voorstelde. De één beschouwde hem als een welkome aanwinst op het programma, de ander sprak van heiligschennis. Ook al zette de fabrikant een controversiële stap, hij kreeg wel het gelijk aan zijn zijde, want de Cayenne ontwikkelde zich spoedig tot de bestseller van het programma. Postuum spreken analisten zelfs over ‘de redder van Porsche’. Het betreden van de SUV-markt getuigde van een vooruitziende blik bij het management, die ook tot uitdrukking kwam in het opstarten van een geheel nieuwe fabriek in Leipzig. Daar liepen tot aan de facelift van 2007 niet minder dan 178.670 Cayennes van de band, een ongekend aantal voor het merk. Overigens trekken wij daar ook de grens voor wat betreft dit artikel en concentreren ons op de generatie E1, die zich inmiddels in een voor een breed publiek aantrekkelijke prijsrange bevindt. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat het bezit van zo’n exclusieve SUV daadwerkelijk voor de grote massa is weggelegd. 



Samenwerking
Met het toevoegen van deze modelserie nam Porsche een risico. Om dat gedeeltelijk af te dekken kwam er een samenwerking op gang met VAG, met als resultaat dat de Cayenne zijn platform deelt met de Volkswagen Touareg en de Audi Q7. Ook in de carrosseriestructuur en bepaalde elektrische componenten vinden we overeenkomsten. De Porsche adopteerde ook de 3.2 V6-motor van de Wolfsburger, zij het met een hogere compressieverhouding en aanmerkelijk meer vermogen: 250 in plaats van 220 pk. Die basisversie deed echter pas in 2003 zijn intrede, gelijktijdig met een handgeschakelde versnellingsbak inclusief hellingrem, ook voor de S. Starten deed de reeks met de 4.5 V8-versies Cayenne S
(340 pk) en Turbo (450 pk), beide gekoppeld aan een zestraps Tiptronic S-transmissie. Bij elke trap in vermogen hoorde een remmenupgrade, terwijl de geblazen uitvoering zich voor de buitenstaander liet identificeren aan de hand van zijn grotere luchthappers in de voorbumper. 

Variabele bodemvrijheid
Binnen de merkgelederen mocht de Cayenne in zoverre niet uit de toon vallen dat hij in zijn klasse de norm moest stellen qua wegligging. Dat deed hij met overtuiging, zonder teleur te stellen in geaccidenteerd terrein. De permanente vierwielaandrijving met hoge en lage gearing, gecommercialiseerd als Porsche Traction Management, verdient daarbij alle credits. Onder normale omstandigheden bedraagt de krachtverdeling voor/achter 32/68 procent, maar indien nodig stuurt het systeem het koppel tot de volle honderd procent naar één van beide assen. Luchtvering, standaard op de Turbo en optioneel op de andere typen, verruimt de mogelijkheden nog extra. Dat systeem biedt een variabele bodemvrijheid, automatische niveauregeling en adaptieve schokdemping (Porsche Active Suspension Management). Ook als trekker van trailers zet de Cayenne zijn beste beentje voor, want in alle gevallen mag er 3500 kilogram aan de haak geslagen worden. Ook met zijn neerklapbare achterbank en apart te openen achterruit (standaard) laat hij zich van zijn meest praktische kant zien. 
Vermogensboost

Gedurende de vijfjarige levenscyclus beperkte Porsche zich hoofdzakelijk tot detailverbeteringen. In 2006 kwam de firma echter met een grote klapper op de proppen, namelijk de 521 pk sterke Cayenne Turbo S, snel herkenbaar aan zijn 20-inch wielen. Overigens viel tot dat moment een vermogensboost tot 500 pk te bestellen voor de reguliere Turbo; we spreken in die situatie van WLS (Werksleistungssteigerung). De koper kon zijn euro’s uiteraard ook spenderen aan allerlei opties om het leven aan boord te veraangenamen, zoals een premium geluidsinstallatie, navigatie, een achteruitrijcamera, stoelverwarming en een panoramisch schuif-/kanteldak. Met het verstrijken van de jaren werd de Cayenne steeds meer een vertrouwde verschijning in het straatbeeld. Dankzij zijn veelzijdigheid bezorgde hij Porsche een grote groep nieuwe én op den duur loyale klanten, die zich door de tweedehandsmarkt gestaag blijft uitbreiden. 
 
Specificaties
Type    motor    inhoud    vermogen    bak    top    verbruik    massa
Cayenne (2003-07)    V6    3189 cm3    250 pk    H6    214 km/h    13,2 l/100 km    2160 kg
Cayenne Tiptr. (2003-07)    V6    3189 cm3    250 pk    A6    214 km/h    13,5 l/100 km    2170 kg
Cayenne S (2003-07)    V8    4511 cm3    340 pk    H6    242 km/h    14,9 l/100 km    2225 kg
Cayenne S Tiptr. (2002-07)    V8    4511 cm3    340 pk    A6    242 km/h    14,9 l/100 km    2245 kg
Cayenne Turbo (2002-07)    V8    4511 cm3    450 pk    A6    266 km/h    15,7 l/100 km    2355 kg
Cay. Turbo WLS (2003-06)    V8    4511 cm3    500 pk    A6    270 km/h    15,7 l/100 km    2355 kg
Cayenne Turbo S (2006-07)    V8    4511 cm3    521 pk    A6    270 km/h    15,7 l/100 km    2355 kg
Cayenne/S (2002-07)    l 478 x b 193 x h 170 cm
Cayenne Turbo/S (2002-07)    l 479 x b 193 x h 170 cm

Aandrijving    vier wielen
Wieloph. vóór    dubbele draagarmen, schroefveren/luchtvering (Turbo), stabilisator
Wieloph. achter    multilink, schroefveren/luchtvering (Turbo), stabilisator
Remmen vóór    gevent. schijven
Remmen achter    gevent. schijven
Carrosserietypen    SUV
Fabrieksopties o.a.    remmenupgrade, andere wielen, panoramadak, luchtvering, achteruitrijcamera, multimediasysteem (PCM), audio-upgrade, stoelverwarming, geheugen voor stoelverstelling, alcantara hemelbekleding
Geschikt voor LPG    ja

Aandrijflijn
- Horten en stoten van V6 of V8 heeft vaak te maken met één of meer kapotte staafbobine(s). Vervang ze dan bij voorkeur allemaal (voor elke cilinder één). 
- Bekend euvel bij V8: verstenen en uiteindelijk knappen van koelwaterslangen tussen cilinderbanken. Inmiddels verbeterd systeem beschikbaar. Reinig of reviseer meteen startmotor, die anders defect zal raken door overstroming van koelwater.
- Bij V8 kan door onzorgvuldig warmrijden, te weinig/slechte/vervuilde olie cilinderwandschade optreden. Te merken aan hoog olieverbruik en/of tik in motor. 
- Automaat kenmerkt zich door ietwat nukkig schakelen. Neemt het sterkere vormen aan, laat dan de software dan opnieuw programmeren. Olie en filter verversen kunnen ook helpen. Bij ernstige klachten is wellicht het (zeer prijzige) hydraulisch brein defect. 
- Versleten of gescheurd metaallager (opgehangen in rubber) van cardanas geeft onbalans, dus trillingen. 
- Foutmelding 4WD onder koude omstandigheden? Schakel de lage gearing in (doe dit bij voorkeur af en toe preventief), want grote kans dat alleen even de stelmotor losgeweekt hoeft te worden. 

Elektrisch circuit
- Matige stekkerverbindingen van koplampen kunnen voor uitval zorgen. 
- Statische bochtenverlichting vreet lampjes; gaan gemiddeld tweemaal per jaar stuk. 
- Beeldscherm multimediasysteem PCM kan uitvallen of strepen vertonen. Valt te repareren. 
- Tikkende kachelkleppen duiden op speling, maar blijven wel functioneren. 
- Krakend raammechanisme verraadt slijtage. 
- Microswitch die achterruit opent sneuvelt wel eens.

Carrosserie/chassis
Roest aan binnenkant felsnaad achterportieren t.h.v. wielkast mogelijk. 
Inspecteer koets op slecht gerepareerde schades. Vergelijk naden en let op kleurverschillen. Na zware frontale klapper kunnen langsdragers aan voorzijde ernstig verzwakt zijn. 
Bij eerste series vertonen zilverkleurige dorpellijsten soms wratten. Terugroepactie uitgevoerd.  

Onderdelenvoorziening
Perfect in orde; alles valt nieuw te bestellen. 
Veel componenten, zoals remdelen, behoorlijk duur. 
Goede en slechte imitatiedelen in omloop. 

Wielophanging/remmen/besturing
- Wielen van 20 inch of groter willen nog wel eens imitatie zijn en voor onoplosbare trillingen zorgen. Originele kenmerken zich door betere afwerking en Porsche-codering aan binnenkant spaak. Verkeerde ET-waarde kan wielophanging onnodig belasten. 
- Flexibel deel van katalysatoren kan scheuren, met kostbare reparatie als gevolg. 
- Speling op kogels en bussen in voorste draagarmen mogelijk. 
- Computer van luchtvering kan defect raken. Duur om te vervangen. 

Interieur
- Knoppen van multifunctioneel stuur bladderen af. Porsche levert alleen dure complete unit met airbag. 
- Aluminium strip in pook wordt op den duur lelijk. 
- Let op slijtage aan o.a. bekleding, dorpelstrips, ventilatieroosters en andere kunststoffen door intensief gebruik (kinderen!). 
- Verstopte waterafvoer van paravan resulteert in beslagen ramen, natte voetenbak rechtsvoor en muffige lucht.