Porsche Magazine - Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber
menu ☰

Puur Porsche in alle facetten

Uit PUUR Nummer 1 2015

De tijd dat je je spaargeld lekker veilig op de bank zette en dik rente trok, is al lang over. Tegenwoordig kun je beter beleggen in auto’s. Zo rendeert de Porsche 993 in al zijn gedaanten beter dan een spaarbank en het is nog leuker ook. Wij vonden een 993 Carrera 4S, die in absolute nieuwstaat verkeert. Puurder Porsche rijden dan in deze laatste luchtgekoelde 911 kan niet. 


Even kunnen we geen woord uitbrengen als de puur witte Porsche 993 4S komt voorrijden. De raspende sound van de luchtgekoelde zescilinder boxermotor ontneemt je sowieso al de adem. Die zorgt al sinds de eerste generatie van de 911 uit 1963 voor dik kippenvel. Maar wat vooral voor sprakeloosheid zorgt, is de staat van deze auto. Het lijkt bijna of de 993 gisteren uit Werk I van de fabriek in Stuttgart Zuffenhausen is gelopen. De auto is van voor tot achteren en van onder tot boven nieuw, ondanks dat ie inmiddels als achttienjarige de status van volwassenheid al heeft bereikt. 
Eigenaar Douwe Leitner van het gelijknamige autobedrijf in Alkmaar haalde ‘m uit Duitsland. De 993 Carrera 4S stond bij een liefhebber die meerdere Porsches tot zijn beschikking heeft. Het is een vriend van de familie Piech en ook Walter Röhrl kan hij tot z’n intimi rekenen. De Duitse liefhebber kocht de 4S in 1996 om er vervolgens maar 39.000 kilometer mee te rijden. Daarbij bekeek hij de weersverwachting een paar weken vooruit; wat hem betreft mocht zijn witte kindje absoluut niet nat worden. Die bijna overdreven zorg betaalt zich anno 2015 letterlijk en figuurlijk uit. Van Leitner moeten we op de grond gaan liggen om de onderzijde te inspecteren. “Dat de carrosserie nieuw is, dat gebeurt vaker. Maar kijk eens naar die bodemplaat. Die is nieuwer dan nieuw. Datzelfde geldt voor de motorruimte en het interieur. Alles is even puur.”
Desondanks nam de eigenaar er afscheid van, meldt Leitner tot zijn eigen geluk. Want alleen daarom was de ondernemer uit Alkmaar in de gelegenheid om deze auto naar zich toe te trekken. “De eigenaar wilde wat minder auto’s hebben staan. Hij heeft ervoor gekozen om een paar nieuwere Porsches weg te doen om een originele Carrera 2.7 RS door Porsche in Stuttgart te kunnen laten restaureren. Ik heb ook nog een Porsche Carrera GT van ‘m gekocht met maar een paar duizend kilometers op de teller. Die is ook al helemaal nieuw.”

Geslaagde evolutie
Tijd om de 993 eens nauwgezetter te bekijken. Buiten regent het lichtjes, dus de fotograaf wacht om in actie te komen, met Leitners verhaal in zijn achterhoofd. Van welke kant je de auto ook bekijkt, hij is perfect. Als je de 911 van de eerste generatie uit 1963 naast de 993 uit 1996 zet, kun je niet anders dan constateren dat juist díe versie een zeer goed geslaagde evolutie is van het oorspronkelijke model. Hij blijft het lijnenspel heel trouw met zijn kenmerkende daklijn, de stijl staande voorruit en de specifieke achterruit, maar komt desondanks gespierd en mannelijk over. En ook vrij elementair en naakt, mede dankzij de afwezigheid van zichtbare bumpers en onnodige stijldetails. De Nederlandse ontwerper Harm Lagaay, die we eind vorig jaar over ‘zijn’ watergekoelde 996 aan het woord lieten, is grotendeels verantwoordelijk voor de nog altijd fraaie lijnen van de 993. De Nederlandse pensionado mag daar wat ons betreft nog steeds trots op zijn.
De Carrera 4S heeft de body van de 993 Turbo. Eigenlijk ontbreekt alleen de achtervleugel en uiteraard de turbo onder het motorkapje, maar verder is de auto identiek aan zijn veel duurdere broertje. Dus inclusief de zwaardere remmen die ervoor zorgen dat je in 2,6 seconden stilstaat vanaf honderd kilometer per uur. Porsche monteerde vanaf modeljaar 1996 een sterkere motor met Varioram met 285 pk in de 993. Een sprint naar de 100 kost 5,3 seconden en de topsnelheid is 270 kilometer per uur. Dat is iets trager dan de smallere Carrera-modellen, wat is terug te voeren op de spatschermen die 30 millimeter zijn uitgeklopt. Die dikke schermen zijn nodig. Want door de nieuwe aluminium multi-arm wielophanging is er meer ruimte nodig om de wielen te kunnen herbergen. Deze bredere, stabielere wielophanging helpt om de beruchte overstuur-karakter tegen te gaan dat auto’s met de motor achterin kenmerkt. De bredere schermen zijn ook nodig om de vierwielaandrijving ruimte te bieden. Die dikke reet en de bijbehorende luchtweerstand kost wel snelheid. Qua aandrijflijn waren er ook verschillen met de 964: een handgeschakelde zesbak was voortaan standaard en in 1995 werd voor het eerst mogelijk de Tiptronic automaat via het stuur te bedienen, iets wat destijds een unicum was voor straatauto’s. De 993 4S heeft vierwielaandrijving die is gebaseerd op die van de Porsche 959. Daardoor zitten er niet drie, maar twee differentiëlen in de auto. Het derde differentieel is vervangen door een Visco-koppeling. Daardoor is deze aandrijflijn een stuk lichter dan de vierwielaandrijving van de 964 en heeft hij minder onderstuur dan bij eerdere vierwielaangedreven Porsches.

De laatste
Wat deze versie van de 911 bijzonder maakt, is het feit dat het de laatste is met een luchtgekoelde motor. Zijn opvolger, de 996, heeft uiteraard een zescilinder boxermotor, zij het vloeistof gekoeld en dat heeft vooral zijn invloed op de geluidsproductie van de machine. Het rauwige, raspende en opwindende randje is er een beetje vanaf. De 993 is in alle opzichten een puurdere 911; authentiek en daardoor bijzonder aantrekkelijk en begeerlijk. Het is zeker geen sportwagen die op basis van valse sentimenten z’n bijna mythologische status heeft verkregen. Door de liefhebbers wordt de 993 (die begin 1998 door de vloeistofgekoelde 996 werd opgevolgd) gezien als ‘de laatste echte Porsche’ omdat het merk na de 993 een andere weg insloeg. Niet alleen waren vloeistofgekoelde motoren na de 993 standaard, Porsche ging in de periode na de 993 ook ineens SUV’s en limousines bouwen en werd steeds meer een merk voor de (welgestelde) massa. Niet iedereen kon die move waarderen, maar feit is dat Porsche het beter doet dan ooit.
Eindelijk is het droog en kunnen we rijden. Douwe Leitner drukt ons nog eens extra op het hart om plassen zoveel mogelijk te mijden. We zullen ons best doen, beloven we plechtig. In het interieur van de 993 4S kom je ‘thuis’. De verwantschap met de oer-911 is onmiskenbaar. De vijf ronde klokken en de schakelaars die per ongeluk op hun plek lijken te zijn geplaatst maken een chaotische, maar vertrouwde indruk. En natuurlijk zijn er die staande pedalen à-la-Kever (en 356) die met de komst van de 996 zijn verdwenen. Het contactslot zit links, zoals dat altijd is geweest. Het omdraaien van de sleutel levert dat vertrouwde boxergeluid op dat we zo goed kennen van oudere Porsches. Als de auto warm is, gaat het gas er voorzichtig op. Ik schakel terug naar twee, de naald staat op 3000 toeren, en ik vloer het gaspedaal. Bij iets meer dan 5000 toeren doet de Varioram zijn werk en komt een sound vrij die me gelukkig maakt. Dit is Porsche rijden PUUR.
De klank van de zescilinderboxer, de directheid van de besturing, de spontaniteit waarmee de motor op het gaspedaal reageert, het uitzicht op de klokken en in je spiegels de dikke achterschermen; het rijden met de 993 4S is een genot. De 993 weet je tot het echte genieten te verleiden. Elke kilometer is een feest, elke bocht en rotonde maken je blij. Hier wil je dagelijks mee sturen. De boodschappen doen. Ermee naar het circuit. Het is het gemak waarmee je op bovengemiddeld tempo bochten neemt die je met een ‘gewone’ auto niets eens op die snelheid zou durven te nemen. Je voelt de reserves die het onderstel heeft. De sterk verbeterde achterwielophanging maakt dat je niet genadeloos wordt afgestraft als je in een te snel genomen bocht het gas iets te veel lift. De 993 4S blinkt uit met zijn perfecte balans en evenwichtige karakter. Dit zou zo maar eens de meest pure Porsche 911 kunnen zijn. 

Porsche 993 Carrera 4S - 1996
Motor 6-cil., boxer, in lengterichting geplaatst Inhoud 3.600 cc Boring x slag 100,0 x 76,4 mm Max. vermogen 210 kW/285 pk bij 6.100 tpm Max. koppel 340 Nm bij 6.100 tpm Aandrijving achterwielen, zesversnellingsbak Remmen v/a gev.schijven/gev.schijven Bandenmaat (standaard) vóór: 225/40/18, achter: 285/30/18 Afmetingen (l/b/h) 4,25/1,79/1,28 m Wielbasis 2,27 m Gewicht 1.450 kg 0-100 km/h* 5,3 s Topsnelheid* 270 km/h Verbruik gemiddeld 12,2 l/100 km Nieuwprijs 1996 € 122,521 Vraagprijs testauto € 130.000 (auto reeds verkocht)
* = fabrieksopgave