menu☰

Wat zijn de laatste trends van Porsche wat betreft elektrisch rijden?

Wat zijn de laatste trends van Porsche wat betreft elektrisch rijden?


Ook bij Porsche volgende de technologische ontwikkelingen elkaar in rap tempo op. Het iconische automerk heeft met veel succes de weg naar elektrisch aangedreven voertuigen ingeslagen. Dat de klanten graag meegaan in deze ontwikkeling, valt af te leiden uit de verkoopcijfers. In het eerste kwartaal van 2021 werden van de elektrische Porsche Taycan in totaal 9072 stuks afgeleverd en dat zijn er maar 61 minder dan in dezelfde periode van de legendarische Porsche 911 van de band rolden. Wereldwijd steeg de verkoop van Porsche zelfs met 36 procent in het eerste kwartaal en dat is goed nieuws voor de Volskwagen Group, waartoe Porsche behoort. In 2020 was het merk namelijk ook al verantwoordelijk voor het grootste aandeel in de winst van het moederbedrijf.
 

Globale kentering


Vanuit het duurzaamheidsvraagstuk zien we wereldwijd een kentering ontstaan in de manier waarop auto’s geproduceerd worden. De traditionele systemen met fossiele brandstoffen als uitgangspunt verdwijnen geleidelijk naar de achtergrond en autobezitters hebben steeds vaker een laadpaal thuis staan om hun bolide van elektriciteit te voorzien. Ook Porsche moest natuurlijk mee met deze ontwikkeling en introduceerde daarom al in 2019 de Taycan, een auto die de concurrentie aan kan met onder meer de Tesla Model S. Nieuw is dat deze Taycan er nu ook is met uitsluitend achterwielaandrijving. Deze basisuitvoering beschikt over één elektromotor en is daardoor een stuk voordeliger in aanschaf. Het voertuig wordt in de standaard versie uitgerust met een 79,2 kWh accupakket, daarmee kun je volgens de specificaties maximaal 431 kilometer rijden. Optioneel kun je echter ook kiezen voor een beter accupakket, namelijk 93,4 kWh en dat levert een maximaal bereik van 484 kilometer op.
 

Zelf stroom opwekken


Je kunt als bezitter van een Porsche Taycan natuurlijk gebruik maken van openbare laadpalen, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan. Afhankelijk van de vraag of je gebruik maakt van een abonnement en bij welke aanbieder je het voertuig aan de laadpaal hangt, zul je daarvoor meer of minder moeten betalen. Thuis opladen is qua tarief overigens een stuk aantrekkelijker, het opladen bij een openbare laadpaal is namelijk vaak drie keer zo duur! Maar het kan nog beter, namelijk door zelf de stroom op te wekken door middel van eigen zonnepanelen. Bij Laadkompas kunnen ze hier uitstekend over adviseren, want zij zijn de experts in opladen en kennen alle mogelijkheden voor elke denkbare situatie.