menu☰

3 exclusieve Porsches waarover je gehoord moet hebben

De geschiedenis van Porsche gaat terug tot 1931, toen Ferdinand Porsche – een van de ontwerpers van de eerste Volkswagen – zijn bedrijf oprichtte. Sindsdien hebben talloze Porsches het levenslicht gezien. Enkele bijzondere exemplaren spreken echter nog meer tot de verbeelding dan andere. Dat bewijzen deze drie exclusieve Porsches. 


Porsche 917, Auto, Transportsysteem, Voertuig, Rijden

 

Ben Pon jr.

De Ben Pon jr. wordt wel eens de meest exclusieve Porsche 911 genoemd. Deze speciale versie is vernoemd naar Ben Pon, een Nederlandse zakenman en autocoureur die onder meer betrokken was bij de oprichting van het Racing Team Holland. De 911 Carrera 4S Ben Pon jr. is tot twintig exemplaren gelimiteerd en kwam met een vanafprijs van 252.200 euro in de orderboeken te staan. Hiermee is het meer dan 80.000 euro duurder dan de reguliere Porsche 911 Carrera 4S. Voor die meerprijs is de auto opgeleukt met het SportDesign-pakket en staat de handtekening van Pon jr. op het dashboard.

Porsche 917K

De Porsche 917 is een raceauto die aan het einde van de jaren zestig verscheen. Het was een heel opzienbarende auto met een aluminium chassis en carrosserie op basis van glasvezelversterkt kunststof. De auto vergaarde heel wat bekendheid nadat het niet alleen de 12 uur van Sebring (1970), maar ook twee keer de 24 uur van Le Mans (1970 en 1971) won. Helmut Marko en Gijs van Lennep waren in 1971 de helden van dienst tijdens de 24 uur van Le Mans. Ze reden toen in totaal 5.335 kilometer aan een gemiddelde snelheid van 222 kilometer per uur. Het duurde tot 2010 alvorens hun afstandsrecord werd verbroken. Van de Porsche 917 zijn er uiteindelijk ook verschillende versies uitgebracht, waaronder de 917K (Kurzheck). Het blijft een tot de verbeelding sprekende auto die onder meer te vinden is in het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen.

orange and black lamborghini aventador

De Porsche 917K met chassisnummer 917-024 is misschien wel het meest mythische voorbeeld. Deze auto werd onder meer ingezet tijdens een testsessie op Le Mans. Het was Mike the Bike Hailwood die toen achter het stuur plaatsnam. Hij wordt nog steeds als een van de beste coureurs uit de geschiedenis beschouwd. Hij haalde zijn concullega Clay Regazzoni uit een brandende auto, waarvoor hij de George Medaille kreeg, een onderscheiding voor dapperheid. Niet veel later kwam hij echter samen met zijn dochtertje om het leven toen hij op de openbare weg tegen een vrachtauto knalde.

De Porsche 917K met chassisnummer 917-024 werd in de tussentijd verkocht aan de Zwitserse autopiloot Joseph "Seppi" Siffert – op 35-jarige leeftijd overleden aan boord van een brandende auto – die het op zijn beurt verhuurde aan Steve McQueen. Steve McQueen gebruikte de auto voor de opname van de cultfilm Le Mans. Net als Mike the Bike Hailwood en Joseph "Seppi" Siffert kwam ook Steve McQueen veel te vroeg aan zijn einde. Een hartaanval kort na zijn huwelijk was de boosdoener. Zijn begrafenisstoet werd door de Porsche 917K met chassisnummer 917-024 aangevoerd. 

Kortom: deze Porsche 917K kent een veelbewogen verleden. Het mag dan ook niet verbazen dat het uiteindelijk voor meer dan 14 miljoen dollar werd verkocht. Het is misschien wel het beste bewijs dat tweedehands autos soms een heel goede investering kunnen zijn.

Alternatives Motorrad Konzept

Wat velen niet weten is dat Porsche meer is dan alleen auto's. Zo heeft Porsche sinds de jaren '90 een eigen fietsenlijn, zijn er Porsche-tractors en ontwierp Ferdinand Alexander Porsche ooit een futuristische motorfiets. Deze motor kopen kan je niet doen, want veel verder dan het prototype AMK (Alternatives Motorrad Konzept) gingen de plannen niet. De kennis die bij de ontwikkeling van dit studiemodel werd opgedaan, werd later wel gebruikt voor onder meer de Harley-Davidson VRSC die samen met Porsche werd ontwikkeld. Dit was Harleys eerste motor met vloeistofkoeling en bovenliggende nokkenassen.