Porsche Magazine - Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber
Artikelen in deze editie

Guinness versus L?wenbr?u

De een houdt van de moeder; de ander van de dochter; een Nederlands gezegde dat ook op lijkt te gaan in de autowereld. Een Porsche-adept wil niet dood aangetroffen worden in een ander merk. Maar is dat wel zo? We lieten voorzitter John Radder van de Nederlandse Porsche Club rijden in de Aston Martin Vanquish en gaven bestuurslid Jack van Putten van de Aston Martin Club de sleutels van de Porsche 991 Turbo S. Met welke auto gaan ze naar huis?

John Radder en Jack van Putten ; 991 Turbo S vs Aston Martin Vanquish

Over kwetsbare keerringen en tere tussenassen

Sinds Porsche op de proppen kwam met watergekoelde motoren, hoor je nogal eens over problemen met de tussenas. De lagers daarin kunnen relatief snel slijten, de afdichting wordt aangetast en dicht niet meer goed af en uiteindelijk kan zelfs de hele motor naar de knoppen gaan. Wat is er aan de hand?

kwetsbare keerringen en tere tussenassen

(On)gelimiteerde Luxe

Porsche Exclusive Manufaktur biedt z?n client?le personalisatie op zijn best. De mooimakers uit Stuttgart-Zuffenhausen passen Porsches individueel aan en bouwen af fabriek unieke auto?s die zich onderscheiden van de meute. Hun laatste kekke kunstje is de?Panamera Exclusive Series. Een dikke Panamera maken zij nog dikker. En exclusiever dan een Rolls.

Porsche Panamera Exlusive Series

Gelijkspel

De strijd tussen Porsche en Ferrari woedt al vele decennia en vormt deels de drijvende kracht achter hun technische ontwikkelingen. We smijten hier dus weloverwogen de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, maar verenigen daarmee ook het nuttige met het aangename.

Porsche 911 3.2 Cabriolet VS Ferrarie 328 GTB

Comfortabel&Luxueus

De Porsche 934 wordt wel de meest luxueuze en comfortabele racewagen van zijn tijd genoemd, al was het maar vanwege de elektrische ramen die de bouwers niet uit de standaard 911 Turbo hadden verwijderd. Want dat was de 934: een Porsche Turbo voor het circuit, uitkomend in Groep 4.

Porsche 934 IMSA/TRANS-AM

Mooier wordt het niet

Herald van den Hoogen heeft zijn droom verwezenlijkt met de aankoop van een originele Porsche 911 2.7 S Targa. De Hooglander kocht de felgroene auto puur uit gevoel op de gok, zonder enig verstand van zaken. Gewoon omdat hij de 911 zo mooi vindt.

Herald van den Hoogen; 2.7 S Targa

De enige echte supercar

Een Bugatti Veyron kan ongelooflijk hard rechtuit rijden, maar heeft nog nooit een rally of race gewonnen. Een Porsche Macan is voor dagelijks gebruik erg praktisch, maar kan evenmin bogen op grote autosportsuccessen. De Volkswagen Polo R WRC is momenteel oppermachtig in de rallysport, maar maakt weinig klaar op een circuit. En over Volkswagens gesproken: de Touran doet het aardig als politieauto, maar laat het hart van autoliefhebbers niet sneller kloppen. De Porsche 911 kan het allemaal; de 911 kende successen op het circuit en in de rallysport, maar je kunt hem ook dagelijks gebruiken. Daarom is onze stelling: de Porsche 911 is de enige ware supercar. Drie mensen met jarenlange 911-ervaring vertellen over hun belevenissen met de Porsche die al ruim een halve eeuw een jongensdroom is.

de enige echte supercar; 911

Glorieus!

De 83e editie van van de 24 Uren van Le Mans had niet succesvoller kunnen verlopen voor Porsche. Een geweldige overwinning en een tweede plaats, die daarmee na zeventien jaar Audi terug verwees naar het tweede plan. Het was bovendien de zeventiende overwinning van Porsche op Le Mans, waarmee het imago van ?endurance racer? van het merk uit Stuttgart weer eens werd versterkt.

24 Uren van Le Mans 2015

Overige edities