Porsche Magazine - Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber
Artikelen in deze editie

De Turbo-man

Elke luchtgekoelde Porsche vinden wij begeerlijk. Maar een aantal behoort tot de super-begeerlijke exemplaren, zoals de Turbo-versies. Jan Stuivenberg - naar verluidt de oudste Porsche-rijder van Nederland - heeft twee van de meest exclusieve luchtgekoelde modellen in zijn garage staan: een 964 Turbo 3.6 en een 993 Turbo S. 'Ik ben een verstokte Turbo-man.'

Jan Stuivenberg; 964 Turbo 3.6 en 993 Turbo S

Knipoog naar de zescilinderjongens

In de motorruimte van de Porsche 912 van Felix de Jonck staat de tekst it?s not about speed. 'Een knipoog naar de zescilinderjongens,' geeft de eigenaar toe. 'Want het gaat wel degelijk om snelheid. Maar nog veel meer om de balans van de auto, want die is bij de 912 veel beter dan bij de 911.'

Felix de Jonck; 912

Porsche was altijd al de droomauto

Arnoud Has is een nieuwkomer in de wereld van Porsche. Als opvolger van een aantal Volkswagens parkeerde hij afgelopen juni zijn eerste exemplaar, een 911 Carrera 3.2 uit 1984, voor zijn deur. 'Was het maar waar,' corrigeert Arnoud. 'Hij staat in de garage bij mijn vader, van wie de auto ook eigenlijk is. Hier in Amsterdam kan ik de 911 sowieso nergens kwijt.'

Arnoud Has; Carrera 3.2

Ik wilde een buitenbeentje

'Puristen zien liever een coup?, met bovendien een dikkere kont en een grotere motor. Maar voor mij is deze smalle Targa uit ?76 de mooiste van alle 911?s,' aldus David Verheyden. Hij zegt dat het Porsche-virus bij hem is aangeboren en dat hij tot zijn veertigste heeft gewacht met de aanschaf van zijn eerste exemplaar. 'Het was een lange zoektocht tot die ene Coup de Foudre (liefde op het eerste gezicht).'

David Verheyden; 911 Targa

Stap voor stap naar perfectie

Hoewel hij zijn zinnen aanvankelijk had gezet op een allesbehalve luchtgekoelde Porsche Cayenne en 996 Carrera 4S, besloot Harm Hulshof om toch een 911 van een generatie eerder te kopen. Wat de doorslag gaf om zich op een 964 te richten? Een vergelijkende test op YouTube. Zo snel kan het gaan!

Harm Marten Hulshof; 964

Mensen vragen of wij gestoord zijn

In tijden waarin een Porsche 911 Carrera RS 2.7 zomaar voor meer dan een miljoen euro van eigenaar verwisselt, razen de broers Arthur en Herman Brouwer met hun exemplaar over circuits, rallyproeven en heuvelklims. 'Mensen vragen of wij gestoord zijn,' zegt Herman Brouwer. 'Maar die auto is gemaakt om mee te gassen!'

Arthur en Herman Brouwer; Carrera RS 2.7

Door Magnus Gegund

Jeugdvrienden en Porsche-adepten Niels Tonen en Martijn Hoogstede vlogen naar Los Angeles met ??n doel: een betaalbare 911 op de kop tikken. Bij hoge uitzondering mochten ze ? vlak voor hun terugreis ? op audi?ntie bij underground & vintage Porsche-verzamelaar Magnus Walker voor een snelle blik op diens collectie. Maar wat er vervolgens gebeurde, was volledig onverwacht. Ze gingen huiswaarts met ??n van Walker?s daily drivers, een ?73?er 911T met het fraaie kenteken 7T3911T.

Niels Tonen en Martijn Hoogstede; 911T

Eigenlijk zonde om ermee te rijden

Vrijwel niemand zal de grenzeloze schoonheid van de Porsche-iconen 356 en 911 betwisten, maar als een ontwerper erin rijdt, vormt dat wel degelijk een bevestiging en een niet te onderschatten compliment aan de geestelijk vaders ervan. We spreken erover met Wybe van der Gang, createur van hoogst geraffineerde horloges in het topsegment.

Horlogevirtuoos Wybe van der Gang; 356

Sexy Sleeper

Haantjes genoeg in Amsterdam-Noord, die in hun moderne BMW of Audi menen die blauwe oldtimer wel even af te troeven. Ze komen van een koude kermis thuis, zelfs wanneer Martijn Bakker van Waalgarage het gaspedaal maar half vloert. Een recente rollenbankmeting staaft de praktijk: 249 eerlijke pk?s. Daar is iets gebeurd.

restauratie door Waalgarage; 911 S Targa

?bertransporter

Waaaaat??? Een Volkswagen Transporter T3 in de luchtgekoelde special van PUUR? Lees verder. Want de B32 is met maar een stuk of elf gebouwde exemplaren ongetwijfeld een van de meest exclusieve Porsches die de sportwagenfabrikant ooit bouwde. De bus behoort sinds kort tot de indrukwekkende collectie van Porsche Centrum Gelderland.

Porsche B32 ( Volkswagen Transporter )

Nuanceverschillen

Na de Achterhoek Tour Rally met de 356 Speedster hadden we nog niet genoeg van dit model. Een onlangs afgebouwd exemplaar was natuurlijk een extra reden om de Speedster weer mee op stap te nemen. State of Art ging echter nog een stap verder en zette ook een Convertible D klaar.

Porsche 356A Speedster & Porsche Convertible D

Kleiner maar fijner

De emissie-eisen worden steeds zwaarder. En dus breken autofabrikanten zich het hoofd om de uitstoot te tackelen, bijvoorbeeld door kleinere motoren met turbo?s te gebruiken. Porsche gaat met de 911 ook op deze toer. De nieuwe 991 verbruikt minder, stoot minder CO2 uit en presteert toch beter. Porsche tilde tegelijkertijd ook het weggedrag naar een hoger plan. We hoorden op de Hockenheimring hoe de techneuten dat voor elkaar krijgen. Wij vinden de nieuwe watergekoelde 911 belangrijk genoeg om ?m op te voeren in deze luchtgekoelde special.

991 mk2 Motor; 991

Overige edities