Porsche Magazine - Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber
Artikelen in deze editie

De cirkel is rond

Ook de vierwielaangedreven modellen van de 911 profiteren mee van de verbeteringen die bij de nieuwe 991 Carrera II zijn doorgevoerd. PUUR reed in Zuid-Afrika met de nieuwe 911 Carrera 4, Carrera 4 Cabriolet en Targa 4 modellen die nu ook beschikken over 3.0-liter turbomotoren. Het zijn belangrijke modellen voor Porsche, ook in Nederland. Hier kiest het overgrote deel van de 911-client?le traditioneel voor de Allrad-Modelle.

Porsche 991.2 Carrera & Targa 4

Reuzendoder

In natuurlijke voedselketens worden de kleintjes verorberd door de groten. Porsche heeft patent op de omgekeerde situatie. Kijk maar eens naar de piepkleine 550 Spyder, die nauwelijks uitkwam boven de deurkrukken van de reusachtige Ferrari?s, Aston Martins en Jaguars die hij zo graag en zo vaak versloeg. Tijdens een recente veiling van RM Sotheby?s herhaalde hij dit kunststukje, maar dan in euro?s.

Spyder by Wendler; 550 Spyder

Rightsizing

Zijn de nieuwe viercilinder Porsche 718 Boxster en 718 Boxster S beter dan hun zescilinder voorgangers? Het antwoord luidt nee, ze zijn v??l beter. Op de testbaan van Michelin in het Zuid-Franse Marseille kregen we een uitleg over de technische veranderingen van de 982 en konden we ook al een stukje meerijden. We waren ge?mponeerd.

De nieuwe 718 Boster beschreven

Te land, ter zee en door de lucht

De achterin gemonteerde luchtgekoelde motoren maakte Porsche wereldberoemd. Maar niet alleen de sportwagens van het huis werden met die krachtbron uitgerust. Porsche?s luchtgekoelde techniek motoriseerde nog veel meer voertuigen. Van dragster tot zeppelin.

Porsche's luchtgekoelde vreemde eenden; Porsche motoren buiten de automotive

Ruimterlijk effect

Zelfbenoemd autovisionair Frank M. Rinderknecht van Rinspeed uit Zwitserland presenteerde in 2006 opnieuw een even interessante als vreemde variatie op het thema Porsche 911. Ging het in 2003 nog om de bizarre Bedouin woestijnauto die in PUUR nr. 4 aan bod kwam, nu was de zaZen aan de beurt: een buitenissige coup? met het ruimtelijke effect van een cabriolet.

Rinspeed Zazen

Jongensdroom 2.0

Het bezitten van een Porsche geldt voor velen al als een jongensdroom, maar de overtreffende trap is toch wel ermee racen. Eigenlijk alle sportwagens uit Zuffenhausen lenen zich daar in de basis uitstekend voor, dus wekt het weinig verwondering dat dit op grote schaal gebeurt. Dat cre?ert dan weer een markt voor specialisten en van deze racepreparateurs telt ons land er inmiddels vele. We laten er een aantal voor het voetlicht treden.

Autosport & Preparatiespecial

De meest bereisde 928 ter wereld

De Fransman Phillipe Delaporte wilde met zijn 24-jarige zoon Baudouin een reis maken die niet bepaald standaard was. Hij koos voor een Porsche 928 S4 om de verre trip naar India te ondernemen; niet de eerste auto waar je aan denkt om 24.000 kilometer over de meest beroerde wegen te trotseren. Ondanks negatieve adviezen vertrokken vader en zoon Delaporte voor de reis van hun leven. Hier het tweede deel van de wonderbaarlijke trip in een 928 S4.

Deel2: De meest bereisde 928 ter wereld

Jan van Es

Nederlandse autocoureurs zien we regelmatig uitzwerven over de Europese circuits. Jan van Es is hiervan een voorbeeld: hij rijdt met zijn Porsche 993 GT2 meestal in Duitsland in de Spezial Tourenwagen Trophy en de Porsche Club Historic Challenge. Hij is bovendien vader van vier zoons, waarvan er drie op de circuits met een Porsche onderweg zijn.

Familieaangelegenheid; Jan van Es

Preview 2016

2015 was een goed jaar voor Porsche Club Racing. Ondanks de recessie, bleven de startvelden goed gevuld, waren de races hoog competitief maar in alle gevallen sportief en fair. Voor 2016 zijn de verwachtingen, ondanks de dramatische start van de beurzen, hoog gespannen.

Porsche Club Racing; preview 2016

Overige edities