Porsche Magazine Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber

Jubilarissen in het zonnetje

Het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen staat dit jaar bol van de activiteiten, waaronder drie jubilea en een dynamische 'Heritage Experience'. Porsche gaat met de jarigen on tour en gebruikt ze op tal van evenementen over de hele wereld. 

Zo viert de Porsche 917 - één van de beroemdste raceauto's allertijden - zijn vijftigste verjaardag. Het publiek kreeg de 917 in 1969 voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève. Een jaar later behaalde deze iconische racer zijn eerste overall overwinning tijdens de 24 uur van Le Mans; achttien overwinningen zouden nog volgen. Als onderdeel van één van de meest uitgebreide speciale tentoonstellingen, 'Colors of Speed ??- 50 years 917', toont het Porsche Museum van 14 mei tot en met 15 september tien 917-modellen. Daaronder de allereerste Porsche 917 met chassisnummer 001, die het team van de museumworkshop na een intensieve restauratie van enkele jaren in de originele staat van 1969 terugbracht.
Is het nou een Porsche of niet; de kenners zijn het er nog steeds niet over eens. Maar in het najaar van 1969 stond de 914 op de International Motor Show (IAA) in Frankfurt als de eerste middenmotor-sportwagen van Duitsland. Er waren twee varianten: de VW-Porsche 914 met een luchtgekoelde viercilindermotor uit de schappen van VW en de Porsche 914/6 met een 2.0-liter zescilinder boxermotor uit de 911 T. Vijftig jaar later wijdt het Porsche Museum een speciale show aan deze serie: '50 jaar 914 - typisch Porsche' is te zien van 2 juni tot en met 7 juli. Op uitnodiging van het museum komt de 914 clubscene – waaronder een zeer actieve Nederlandse chapter - zaterdag 2 juni op het voorplein van het museum samen met meer dan 120 privé 914-modellen.
Nog zo’n model dat de nodige discussies opleverde: de Panamera. Die is al weer tien jaar geleden op de markt verschenen. De 970 was de eerste vierdeurs Porsche in een volledig nieuw marktsegment. Hoewel over de looks van de eerste generatie openlijk werd getwijfeld – de designers zullen het predicaat {pooping dog} niet hebben gewaardeerd - had de Panamera tal van technische innovaties die in het topklassesegment nog nooit waren aangeboden. De auto verkocht als een jekko. De Porsche-fabriek in Leipzig is verantwoordelijk voor het hele productieproces van de Panamera, inclusief de carrosserie en de lakstraat. Leipzig viert in samenwerking met het Porsche Museum de verjaardag met een speciale tentoonstelling '10 jaar Panamera'. In het klantencentrum zijn deze zomer acht modellen te zien, van het eerste prototype tot de huidige versie 971.

Wereldtour
Behalve op de Porscheplatz is er dit jaar ook verder weg meer te beleven voor fans en geïnteresseerden van het merk. Dat begint bijvoorbeeld met de klassieke autobeurs Retro Classics, net buiten Stuttgart. Porsche is daar van 7 tot en met 10 maart prominent aanwezig in hal 1 met klassieke productiewagens en racers. Bij veel autofans staat ook het 'Festival of Speed' in Goodwood op de agenda, dit jaar van 4 tot en met 7 juli. Porsche is op de grootste bijeenkomst voor de autosportscene ter wereld onder meer aanwezig met de 909 Bergspyder uit 1968. Deze racer is met maar 384 kilo één van de lichtste racewagens uit Zuffenhausen die na 51 jaar pensioen tot leven wordt gewekt om de beroemde 'Hill Climb' in de tuin van Lord March bij te wonen. De raceauto's en historische modellen uit de fabriekscollectie zijn ook van de partij tijdens 'Solitude Revival' in het weekend van 20 en 21 juli. Op de legendarische Solitudering bij Stuttgart rijden voormalige race- en fabrieksrijders in de klassiekers van het Porsche Museum. Direct daarna is het Porsche Museum van 24 tot en met 27 juli met een selectie van verschillende klassiekers aanwezig bij de 'Ennstal Classic' in Oostenrijk. De toeschouwers kunnen een heel speciale première meemaken: een Porsche 908/2 uit 1969 rijdt zijn eerste kilometers in de Stadt-Grand-Prix in Gröbming na een uitgebreide restauratie door het team van de museumworkshop.