Porsche Magazine Onafhankelijk maandmagazine voor de Porsche liefhebber

Porsche gaat weer rallyrijden

Na jaren van afwezigheid (als fabrieksteam) begint het rallyrijden weer te kriebelen bij Porsche. De eerste stappen voor een terugkeer zijn al gezet. Met deze 718 Cayman GT4 Clubsport, die voldoet aan de FIA R-GT-reglementen. Het is de bedoeling dat deze auto vanaf 2020 kan worden ingezet bij rally’s. 
Het enthousiaste onthaal van de Cayman GT4 Rallye Concept Car, die tijdens ADAC Rallye Deutschland in 2018 werd ingezet als nul-wagen met Romain Dumas aan het stuur, is voor Porsche een doorslaggevende reden geweest z’n rentree te maken in de rallysport. 
In tegenstelling tot de concept car is de definitieve rallyuitvoering van de Cayman niet gebaseerd op de Cayman GT4 Clubsport die tot en met 2018 werd gebouwd, maar op de onlangs onthulde nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport. Deze nieuwe klantensportwagen is bestemd voor inzet in GT4-series en bij clubsport- en trackday-evenementen. Hij is uitgevoerd met een 3,8-liter ‘flat six’ met 313 kW/425 pk. Bij de ontwikkeling stonden prestaties, driveability en duurzaamheid voorop. Zo maakt de 718 Cayman GT4 Clubsport als eerste Porsche gebruik van carrosseriedelen van composietmateriaal met natuurlijke vezels.
Porsche heeft grote successen behaald in de rallysport. Het winnen van de Dakar Rally in 1986 met de 959 is daarbij een belangrijke mijlpaal. Ook de Porsche 953, die was gebaseerd op een vierwielaangedreven 911, was goed voor een Dakar-overwinning. En in de late jaren ’60 en vroege 70-er jaren behaalden Vic Elford en Björn Waldegaard met een 911 overwinningen in de legendarische Rallye van Monte Carlo. In het recente verleden hebben veel privéteams een 911 ingezet in zowel nationale als internationale wedstrijden.